19 kwietnia 2023

Dlaczego wymieniamy 4 trendy na najbliższe miesiące, a nie np. na 2023 rok? Dlatego, że trendy lubią się zmieniać, a zmiany w marketingu zachodzą szybko i gwałtownie. To, co dziś nazwiemy trendem, jutro może odejść do lamusa. No, może to nie jest aż tak dynamiczne, ale obrazuje szybkość zmian w tej branży. Na co zatem zwrócić uwagę?
1. Video Marketing
Coraz większy nacisk w komunikacji, zwłaszcza w internecie, jest kładziony właśnie na różnego rodzaju filmiki. Instagramowe rolki czy tiktoki skupiają uwagę użytkownika na dłużej. Ale nie mogą to być długie, nużące filmy. Teraz króluje short-form video: to niedroga, łatwa i szybka, ale niezwykle skuteczna forma promocji usługi lub produktu. Właśnie ze względu na to „filmików” będzie w sieci tylko więcej!
2. AI
Sztuczna inteligencja coraz bardziej jest widoczna – także w marketingu. Nie brak jej kreatywności. Coraz więcej jest aplikacji, które korzystają z algorytmów AI. To narzędzie, które przede wszystkim ułatwiają i usprawniają tworzenie copy, np. copy.ai, czy Rytr. Warto zwrócić też uwagę na Midjourney, czy Craiyon, czyli aplikacje, które generują grafiki. Póki co jednak są to tylko narzędzia, które jeszcze przez jakiś czas będą potrzebowały „ludzkiego” nadzoru, ale za kilka lat…?
3. Autentyczność
Każdy, kto chce być widoczny i zauważalny w social mediach musi zrzucić zasłonę ideału. Ponieważ właśnie w mediach społecznościowych spędzamy coraz więcej czasu, chcemy, by przestrzeń wokół nas nie przytłaczała, ale była właśnie autentyczna. Konta, na których widać czasem niepowodzenia, problemy są częściej obserwowane. W ubiegłych latach królowały transmisje na żywo, teraz lepsze będą rolki i tiktoki, które zaprezentują zespół, czy kulisy pracy.
4. Optiwriting i język inkluzywny
Optiwriting to nic innego, jak osadzenie tekstu w konkretnej przestrzeni i kulturze. Najlepiej widać to w firmach planujących ekspansję na obce rynki i korzystanie z usługi tłumaczeń. Samo tłumaczenie teraz nie wystarczy – trzeba treść dostosować do realiów, w których ma być osadzony.
Przy tworzeniu tekstów coraz większą rolę będzie odgrywał język inkluzywny. To jeden z elementów, który pozwala na nawiązanie głębszego kontaktu z klientem. Jeśli dodać do tego rozmaite gry językowe, czy odniesienia do kultury, mamy niemal gotowy przepis na dobrą komunikację.